About Me

Foto saya
Bidor, Perak, Malaysia
Dan Dia(Allah) yang mempersatukan hati manusia(org yg beriman).Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yg berada dibumi,niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka,tetapi Allahr telah mempersatukan hati mereka.Sungguh,Dia Maha perkasa,Mahabijaksana. (8/63)

Jumaat, 30 Julai 2010




ORENTALIS YAHUDI

Full nameEdward Saïd
BornNovember 1, 1935
Jerusalem, British Mandate of Palestine
DiedSeptember 25, 2003 (aged 67)
New York City, New York, United States
Era20th-century philosophy
RegionWestern Philosophy
SchoolPostcolonialism, Postmodernism
Notable ideasOccidentalism, Orientalism, "The Other"


KENALI MUSUH ISLAM........

(ORENTALIS)

Kedatangan bangsa Barat Kristian di negara-negara Islam tidak dengan sekaligus.Bermula dengan pasukan materi, lalu diikuti oleh orientalis (istiyhraq) dan missionarisme (tabsyir) yang bersifat ma’nawi. Selanjutnya mereka lakukan kolonisasi dan mereka hapuskan pemerintahan Islam sehingga ke akar umbi. Kemudian mereka tebarkan idea-idea sekularisme dan nasionalisme, dan setelah itu mereka bunuh khilafah Islamiyah. Akhirnya setelah memasukkan tentera mereka di negeri-negeri Islam, mereka tinggalkan tentera kulitnya sama dengan kulit kita dan bahasanya pun sama dengan bahasa kita ( iaitu anak negeri sendiri yanga sudah menjadi dalang). Nah, dengan laskar anak negeri inilah yang mereka lakukan perubahan sosial dan politik.

Aktivis mereka dalam hal ini dapat dibahagi dalam tiga tahap, iaitu:

Tahap pertama: Tahap sebelum menjatuhkan Khilafah Islamiyah.
Tahap kedua: Tahap pembunuhan terhadap Khilafah Islamiyah.
Tahap ketiga: Tahap sesudah jatuhnya kekuasaan Khilafah Islamiyah


TAHAP SEBELUM JATUHNYA KHILAFAH ISLAMIYAH.

Tahap ini dimulai dengan perang Salib, kemudian Orientalisme, dan disusuli dengan missionarisme.


Pertama:Perang Salib.

Ana tidak menulis sejarah, tetapi hanya meringkas dari ungkapan dari kenyataan sejarah. Di antara kenyataan itu ialah bahawa bangsa Barat telah mengatur tentera untuk memerangi dunia Timur Islam atas nama Salib di bawah bendera Salib. Dan para rahib gereja di Eropahlah yang telah mengatur para pemimpin dan rakyat untuk melaksanakan peperangan ini, lalu diaturkan sebagai perang agama. Pepecahan kaum muslimin menjadi negara-negara kecil dan kelemahan Daulah mereka telah menjadikan orang-orang Nasrani berani memerangi mereka. Dan hanya sedikit penulisan yang benar apa yang digambarkan sebahagian ahli sejarahwan bahawa penjajahan bangsa Barat itu bertujuan mencari keuntungan ekonomi sahaja.
Memang benar bahawa eksploitasi kekayaan atau ekonomi itu merupakan salah satu tujuan penjajahan yang mereka lakukan, tetapi tidak merupakan tujuan utama. Tujuan utamanya ialah agama (penyebar agama), dan dalam hal ini peranan para pemimpin spiritual Masihi dan sekutu-sekutunya tidak dapat diabaikan dan dilupakan. Mereka ingin membalas dendam dan menyakiti orang-orang Islam yang dahulu pernah menjarah ke jantung Eropah dan berhasil menguasai Laut Tengah hingga masuk ke Perancis Selatan. Setelah melampiaskan dendam dan menyakiti kaum muslimin, mereka kemudian memaksa kaum muslimin memeluk agama kristian. Inilah yang akan dibincangkan dalam peperangan ini. Allah berfirman di dalam Al-Quran:

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akn senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka".(AL-BAQARAH:120)

"Mereka tidakhenti-hentinya memerangi kamu sampai mereka dapat mengembalikan kamu dari Dinmu(kekafiran) seandainya mereka sanggup".(AL-BAQARAH:217)

Dan benarlah apa yang dikatakan oleh penulis Amerika William Ghoycare, bahawa orang-orang Yahudi berada di belakang Perang Salib. Mereka bermaksud untuk melemahkan kaum muslimin dan kaum Nasrani sehingga mereka dapat meningkatkan praktikal ribawi di tengah-tengah Perang Salib.

Namun seandainya tidak digerakkan bangsa Yahudi, orang-orang kristian pun akan tetap bergerak juga. Kerana, apa yang mereka lakukan ketika Perang Salib hanyalah dari dendam yang terpendam. Sedangkan apa yang mereka sembunyikan dalam dada mereka adalah lebih besar lagi.

Perlindungan Dalam Islam Untuk Umat, Bukan Untuk Pemimpin.

Jika daulah Islam pada waktu itu berpecah-belah, maka Allah telah menjadikan umat Islam ini sebagai salah satu mukjizat agamanya setelah Al-Quran. Al-Quran telah menyatakan bahawa umat Islam ini adalah sebaik-baik umat bagi manusia, sehingga benarlah kata orang bahawa Al-Ashmah (perlindungan) dalam Islam itu adalah untuk umatnya, bukan untuk pemimpinnya, yang didasarkan pada sabda Rasulullah saw:
"Umatku tidak akan melakukan kesepakatan untuk melakukan kesesatan".

Bangkitnya umat Islam ketika mereka melihat tanda Salib diatas kepala musuh-musuh mereka… Bangkitlah mereka memerangi musuh-musuh Allah dan musuh-musuh mereka dengan segala strategi. Mereka persiapkan jiwa dan darahnya untuk membela agama Allah… mereka ingin segera bertemu Allah dan memasuki syurgaNya.. kerana itu Allah memberikan kepada mereka dua kebaikan sekaligus, iaitu kemenangan dan syurga… Dan (pulanglah) tentera Salib dengan membawa kerugian setelah berperang selama dua abad… Dan dalam sejarah Perang Salib terdapat kisah kepahlawanan dan kehebatan kaum muslimin yang perlu ditulis .

Dalam peperangan itu muncullah Asy-Syahid Nuruddin Mahmud bin Zanki At-Turki, kemudian muncul pula Shalahuddin Al-Ayyubi Al-Kurdi dan lain-lainnya. Mereka yang memimpin umat ini menuju kemenangan untuk dakwah Islam seantero dunia sehingga "Tidak ada kelebihan bagi bangsa Arab kecuali takwa". Dan penduduk Turki telah berjuang membebaskan negeri Islam dari pasukan Salib yang pendendam. Meskipun, tidak ada negara lain yang melindungi mereka ketika tentera Rusia membunuh sekitar tiga juta orang penduduknya…dan bangsa Barat Kristian yakin bahawa bagaimanapun lemahnya Daulah Islam, mereka tidak akan dapat meraihnya dan menguasai umatnya sehingga terlebih dahulu harus mereka
kuasai (rampas) akidah dan pemikirannya…
Tahap berikutnya ialah istisyraq (Orientalisme) dan tabsyir (Missionarisme).

Kedua :Orientalisme
Perang Salib telah membuahkan idea-idea baru mereka terkenal dengan istilah istisyraq atau orientalisme, kerana sebahagian bangsa Arab yang didorong oleh fanatisme Salibiyahnya telah menulis tentang Islam. Dan sudah tentu, kerana fanatisme Salibiyahnya maka penulisan mereka tidak didasari kejujuran ilmiah. Mereka sengaja hendak merosakkan dan memburuk-burukkan Islam dari pelbagai sudut, antara lain:

Melontarkan keraguan dengan mengatakan bahawa Al-Quran itu adalah ciptaan Nabi Muhammad saw. Dan kerana keimanan para sahabat baginda sehingga mendorong mereka untuk berjuang sisi Allah.
Orentalis juga telah mengaburkan sumber-sumber hukum Islam antara lainnya sumber-sumber Ilahiah (Al-Quran dan Sunnah) dengan ijtihad. Mereka menganggap bahawa semua itu ciptaan manusia, lalu mereka menyamakan kedudukan manusia dan tuhan. Mereka juga menyeru kepada tasawuf yang dapat memalingkan mereka dari melakukan jihad.

Padahal semangat jihad inilah yang membangkitkan mereka menghadapi pasukan Salib.(Vide: Ash-Shufiyyah Fil Islam karya orientalis Nilcoson, halaman 7-8). Kegiatan orientalis ini bermula di Sepanyol (Andalus) pada tahun ke tujuh Hijriyah ketika berlakunya peperangan antara pasukan Salib dengan kaum muslimin. Maka Alfonso, Raja Kastilia, memanggil Michael Schot untuk membahas ilmu-ilmu ISLAM dan peradaban mereka. Lalu Schot mengumpulkan pendeta-pendeta di daerah yang berdekatan dengan kota Toli-Toli dan mereka telah menterjemahkan beberapa buku berbahasa Arab ke dalam bahasa Perancis. Kemudian Schot menyerahkannya kepada Raja Sicilia yang telah memerintahkan menulis naskah tersebut dan mengirimkannya ke Universiti Paris sebagai hadiah.
Dan Uskup Agung Toli-Toli, Reymond Lul, melakukan penerjemahan dengan tekun. Setelah itu orang-orang Eropah aktif melakukan penerjemahan berbagai cabang ilmu pengetahuan, seperti ilmu ketuhanan, ilmu perubatan, ilmu fizik, ilmu falak dan lain-lainnya. Dan setelah dicetak, beberapa naskah pencetakkan dan penerbitan berbahasa Arab di Eropah untuk mencetak buku-buku yang dipelajari di sekolah-sekolah dan universiti di Eropah.


Aktiviti orientalis mempunyai hubungkait dengan kegiatan missionaris, kerana kepentingan mereka saling melengkapi . Maka kekalahan tentera Salib dalam beberapa peperangan secara berturut-turut mendorong mereka untuk menambah pengetahuan tentang kebudayaan dan peradaban Islam. Dan akhirnya mereka membuat keputusan untuk mengubah Perang Salib ini dari perang bersenjata menjadi perang pemikiran (ghazwul fikri). Keputusan mereka mendapat idea oleh wasiat Saint Louis Raja Perancis dan pemimpin Perang Salib VIII yang mengalami kekalahan. Dan Louis sendiri kemudian menjadi tawanan tentera Mesir di kota Al-Manshuriah . Untuk membebaskan dirinya, Louis membayar tebusan yang sangat besar . Dan setelah pulang ke Perancis, dia yakin bahawa tidak ada jalan untuk mengalahkan kaum muslimin dengan menggunakan kekuatan senjata, kerana keteguhan mereka berpegang padaIslam mendorong mereka untuk berjuang dan mengorbankan jiwa raganya demi membela Islam, Allah dan melindungi wilayah kekuasaan Islam .Kerana itu mereka telah mencari strategi yang lain, iaitu memalingkan ideologi Islam dan kaum muslimin melalui GHAZWUL FIKRI (Invasi pemikiran/intelektual).


Untuk itu para ilmuwan dan cendiakawan Eropah mengadakan pengkajian terhadap peradaban Islam.Tujuan mereka agar mereka boleh memperolehi senjata baru yang dapat dipergunakan untuk melakukan perang intelektual.
Demikianlah, medan peperangan itu telah berpindah tempat. Dari peperangan bersenjata menjadi peperangan dalam lapangan akidah dan ideologi. Tentunya, sasaran utama yang hendak mereka capai ialah merosak akidah islamiah yang sentiasa menghasut kaum muslimin untuk
berjuang dan mati syahid.Dalam rangka melakasanakan pesan Saint Louis, iaitu untuk merosak akidah dan menghapuskan kekuatan, keimanan, dan semangat jihad kaum muslimin, orang-orang eropah berusaha memisahkan antara akidah dan syariah dan memberikan gambaran kepada dunia bahawa Islam itu adalah agama ritualistik (yang hanya mementingkan ibadah) dalam erti sebagaimana halnya agama Kristian. Begitulah yang mereka lakukan sehingga mereka berhasil pula memisahkan agama dari pemerintahan (sekularisme).Maka orang-orang Islam kehilangan rahsia besar yang tersimpan dalam akidah dan mutiara agamanya. (Al-Islam fi Wajhit Taqhrib Al-Muhaththath Al-Istisyraq wat Tabsyir, karya ustaz Anwar Jundi, halaman 7-8)
Raami yang berpendapat bahawa orientalis lahir dari imperialisme dan missionarisme. Imperialisme memandang bahawa pemahaman islam secara benar akan memberikan kekuatan kepada masyarakat Islam sehingga dapat menangkal kesewenangan imperalisme. Maka para orientalis berusaha untuk merosak akidah Islam. Mereka mencampuradukkan idea-idea dan pemikiran yang benar dengan yang salah dari negara-negara yang menang dan yang dikalahkan oleh mereka dengan, peradaban, kedunian atau penyatuan kebudayaan dan pemikiran manusia.
Adapun tabsyiriyah (missionaris) bertujuan menghentikan kekuasaan dan pengembangan Islam agar tidak dapat menyaingi Kristian dinegara-negara yang menjadi sasaran pengkristiananisasi yang mereka lakukan.
Yang dianggap sebagai bahaya paling besar menurut pandangan kaum messionaris ialah bilamana pemahaman Islam secara benar masuk kedunia Barat. Dan yang perlu diingat, ketika kaum muslimin menaklukkan kota Konstantinopel- ibu kota Romawi Timur tempat markaz (pusat) gereja- gereja Timur -para pemimpin gereja merasa ketakutan. Mereka pun lantas membuat kebohongan dan memburuk-burukkan Islam dan hukum Islam yang adil yang mendorong mereka melakukan hal ini adalah kerana kebanyakkan dari kalangan rakyatnya yang hendak memeluk Islam terlalu ramai. Mereka menghalang rakyat agar tidak memeluk Islam yang memhalalkan poligami dan penceraian.
Lalu datanglah kaum Zionis istisyraq (orientalisme ). Kaum Zionis menhasut kaum Muslimin agar tidak bersatu padu dalam menghadapi gerakan Yahudi Internasional dan negara Yahudi yang zalim (Israel ).Para orientalis aktif bekerja di dalam pelbagai sektor .


Perkembangan Orientalisme
Pada permulaan abad ke 13 hijrah (akhir abad ke !8 Masihi) kaum orientalis sengaja mengubah metode dan strategi. Mereka menggunakan metode baru yang dianggap mampu membebaskan orientalis dari tujuan missionarisme. Mereka mengarahkan program hanya untuk pengkajian ilmiah semata mata. Maka didirikanlah pengajian pengajian perguruan tinggi untuk mempelajari bahasa bahasa Timur di ibukota negara-negara Eropah, seperti London, Paris, Leiden, Berlin dan sebagainya.Dan disana diadakan jurusan khusus untuk mempelajari bahasa Arab dan bahasa-bahasa negeri Islam yang lain, seperti bahasa Parsi, Turki, Urdu dan lain-lain. Tujuannya ialah untuk membekali pemerintah imperialis dengan wartawan-wartawan yang piawai dan tahu selok-belok dunia Islam. Maka mahasiswa Islam yang tertarik untuk belajar disana. Dan pemikiran-pemikiran tentang Islam yang dipelajari disana mempengaruhi mahasiswa islam tersebut.Selanjutnya para orientalis berusaha mengembangkan program mereka untuk mendirikan pengajiaan tinggi dinegara-negara Islam bahkan memdirikan lembaga-lembaga ilmiah disana, seperti di Cairo, Damaskus, dan Baghdad. Di Barat didirikan pula organisasi keagamaan, politik dan ekonomi yang sekiranya dapat dipergunakan oleh pihak penguasa pada masa sebelumnya untuk memyumbangkan dana kepada orientalis.
Negara-negara imperialis juga mendirikan beberapa organisasi di negara-negara Islam yang telah dikuasainya,semua ini demi kepentingan orientalisme sendiri juga misi katholik dan protestan.misalnya, di Mesir terdapat Lembaga Ketimuran di Dair Dominikam, Lembaga Perancis, Nadwah Al-Kitab, Darus Salam, dan Universiti Amerika. Di Libnon terdapat Universiti Santo Yusuf (perguruan Tinggi Kepastoran Katholik yang sekaran dikenali dengan sebutan Al-Jami’ah Al-Yusu’iyyah) dan Universiti Amerika di Beirut (yang dulu diberi nama Al-Kulliyah As-Suriyyah Al-Injiliziyyah - milik Protestan).dan di Syiria terdapat sekolah Al-Layik, Al-Farir, Darus Salam dan sebagainya. Demikian pula di negara-negara Islam yang lain.

(Bersambung)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan