About Me

Foto saya
Bidor, Perak, Malaysia
Dan Dia(Allah) yang mempersatukan hati manusia(org yg beriman).Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yg berada dibumi,niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka,tetapi Allahr telah mempersatukan hati mereka.Sungguh,Dia Maha perkasa,Mahabijaksana. (8/63)

Selasa, 8 Disember 2009

Izinkan Aku Cuti Dari Dakwah Ini

Jalan ibukota masih dipenuhi ramai manusia hingga larut malamnya, dengan kenderaan yang terus lalu lalang, juga dengan kehidupan manusia di dinihari yang seakan tidak akan pernah mati.

Namun kini hatiku tidak seperti keadaan dikota ini.Hatiku SUNYI... Itulah yang sedang kurasakan. Bergelut dengan aktiViti dakwah yang perlu diberi perhatian, baik tenaga, harta, waktu dan sebagainya, seakan menempa diriku untuk terus belajar menjadi seorang mujahidah.

Tapi kini, hatiku sedang dirundung kegelisahan.Jikalau saudara-saudaraku didalam barisan dakwah yang dikatakan amanah, komitmen, bersungguh-sungguh wujud namun seakan semua itu hanyalah teori-teori dalam pertemuan mingguan.

Hanya dibahas, ditanya jawapannya kemudian disimpan dalam catatan kecil atau buku agenda yang sudah lusuh hingga tidak tahu bila akan bertemu mereka lagi, tanpa ada amal perbaikan yang lebih baik. Ya… Mungkin itu yang ada dibenakku saat ini tentang su’udzhonku terhadap mereka, setelah seribu satu alasan untuk ber-husnuzhon.

Kini kutermenung kembali akan hakikat dakwah ini. Sebenarnya apa yang kita cari dari dakwah? Dimanakah yang dinamakan konsep amal jama'i yang sering diceritakan indah dan menyeronokkan sehingga terkesan dihati? Apakah itu hanya pemanis cerita tentang dakwah belaka? Apakah ini yang disebut ukhuwah?

Sering terlontar kata-kata ini "Asif , ana tidak boleh bantu enti dalam kerja nie…" atau sms yang berbunyi "Asif, ana tak dapat datang untuk liqo’ hari ini…" atau kata-kata berawalan "Asif …" katanya dengan seribu satu alasan yang membuat seorang tidak dapat hadir untuk merencanakan strategi-strategi dakwah akan datang.

Kalau seperti itu hakikat dakwah maka sudah cukup, "Izinkan aku untuk cuti dari dakwah ini, mungkin untuk seminggu, sebulan, setahun atau bahkan selamanya. Lebih baik aku tumpukan sahaja dengan studyku yang kini entah bagaimana keadaannya. atau dengan impian-impianku yang belum terpenuhi, atau lebih baik bagiku membantu ayah dan ibuku yang sudah semakin tua, Tanpa aku pun dakwah tetap berjalan, bukan???"

Sahabat-sahabatku…
Memang dalam dunia dakwah yang sedang kita rasai ini seperti sekarang ini selalu kita mengalami konflik atau masalah-masalah . Dari segenap segi permasalahan tersebut kadang-kadang ada yang timbul di kalangan antara kita sendiri.

Pernah suatu ketika dalam sebuah program barisan pimpinan persatuan, ada seorang ikhwan yang mengutarakan sakit hatinya terhadap saudaranya yang tidak amanah dengan tugas dan tanggungjawab dakwahnya dan persatuan. Dalam waktu yang lain, seorang akhwat "minta cuti" lantaran sakit hati terhadap akhwat yang lain kerana tidak lagi tahan mendengar caci-maki rakan seangkatannya.Ada juga yang hanyut dilayan arus perasaan cinta sesama ahli seangkatan sehingga menyebabkan kerja-kerja dakwah tidak bergerak sekencangnya.

Pernah pula suatu masa dahulu kawanku bercerita tentang seorang ikhwan yang telah dizalimi oleh saudara-saudaranya dimedan dakwah. Sebuah kisah benar yang sepatutnya menjadi pengajaran kita yang mengaku selaku penggerak dakwah..

Ceritanya, didalam sebuah universiti terdapat seorang aktivis dakwah dia kelihatan sangat ceria didalam kehidupan sehariannya,tetapi tidak seorang pun tahu apa yang bermain dibenak fikiran dan hatinya.

Singkatkan cerita, ketika si X ditanya mengapa ia hanya mampu lulus dalam tempoh 5 tahun sedangkan kawan-kawannya mampu lulus dalam waktu empat tahun? Ingin tahu apa yang dijawabnya? Ia menjawab "Aku lulus dalam waktu 5 tahun kerana aku harus mengorbankan kelas kuliahku untuk mengerjakan tugas-tugas dakwah yang seharusnya dikerjakan oleh rakan-rakanku yang lain,dan mereka mampu lulus dalam masa empat tahun."


Subhanallah…kita merasa bangga dengan pengorbanan si X, dengan semangatdan perasaan cinta yang tinggi terhadap jalan dakwah beliau sanggup untuk berkorban dan mengulang subjek demi terlaksananya roda dakwah agar terus berputar dengan melaksanakan tugas-tugas dakwah yang seharusnya dilakukan oleh kawan-kawannya. Namun demikian, kita patut merasa sedih,kerana kader-kader dakwah (kawan-kawan si X) dengan pelbagai macam alasan duniawi rela meninggalkan tugas-tugas dakwah yang seharusnya mereka kerjakan.Alangkah sedihnya memikirkan golongan yang telah dipilih oleh Allah sanggup meninggalkan tugas dakwah kerana mengikut hawa nafsu dan telunjuk syaitan.

Sahabat….

Semoga kisah tersebut tidak terulang kembali dizaman kita, cukuplah menjadi sebuah pengajaran berharga….

Semoga kisah tersebut membuat kita sedar, bahwa setiap aktivis dakwah ini mempunyai tanggungjawab yang harus dipikul,kita tidak punya masa untuk menghabiskan masa sewenang-wenangnya didalam kehidupan ini.Apa yang harus kita JAWAB dihadapan Allah nanti jika kita melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan secara main-main sahaja, jika kita mempunyai semangat yang tinggi kita melakukan kerja dakwah ini penuh semangat sesetengah ketika tetapi apabila Allah mengambil semangat itu kembali kita mula menjadi lemah tanpa melakukan apa-apa kerja Islam sekalipun.Alangkah ruginya diri kita,...

Ya, setiap aktifis dakwah adalah manusia yang memiliki hati yang sudah tentu berbeza-beza. Ada aktifis yang hatinya kuat menangung masalah yang timbul sesama ahli dan terus tekad melakukan kerja ISLAM. Tapi jangan pula kita lupa bahwa ramai aktifis-aktifis yang tidak memiliki ketahanan diri yang tinggi dalam menghadapi tingkahlaku kawan-kawan yang seangkatan dengannya.
Sahabat sekalian,
Dakwah yang kita lalui ini memang sarat dengan kekecewaan,kekecewaan yang sering kali berbuah dari timbulnya sakit hati dikalangan kita sendiri yang menjadi terbantutnya kerja-kerja Islam ini.Namun ku ingin kongsikan dengan sahabat sekalian,dari kata-kata seorang murobbiku...Untuk menjaga hati semua orang amat payah sekali tetapi kita fikirkanlah bahawa hak ALLAH LEBIH HARUS DIJAGA dari hati yang terlalu banyak su’ulzhonnya,Kita harus belajar memujuk hati kita sendiri ITULAH UBAT yang paling mujarab dalam masalah ini.

Namun apakah engkau tahu wahai sahabat-sahabatku?
Tahukah engkau bahwa seringkali kita melupakan hal ini? Seringkali kita memukul rata perlakuan kita kepada sahabat-sahabat kita sesama aktifis dakwah,kita lebih bijak mengkritik perkara yang remeh temeh tanpa memikirkan kemaslahatan dakwah ini. . Begitu mudahnya kita melontarkan kata-kata "afwan", "maaf" atau kata-kata manis lainnya atas kelalaian-kelalaian yang kita lakukan, tanpa kita sedari bahwa mungkin kelalaian yang kita lakukan itu ternyata menyakiti hati saudara kita.

Dan bahkan sebagai penguat hujah kita tambahkan alasan bahwa kita hanyalah manusia biasa yang juga sering melakukan kesilapan. Banyak orang boleh kata-kata "afwan", "maaf" dan sebagainya,tetapi marilah kita fikirkan bersama tidak bererti sebuah kemaafan yang diucapkan jika kita melakukan kesalahan itu berkali-kali lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan